Mekong Delta

17 januari 2009 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Het is nu 10 voor 11 in de morgen en iedereen behalve toine en ik zijn in het hotel achtergebleven om na het ontbijt een stukje in het reislogger te schrijven van gisteren.

Wat een geweldige tour heb ik gisteren met mijn familie gemaakt. Het is voor mij de 3e keer al dat ik naar de mekong ben geweest. En iedere keer verschillend..voor mij..toch het allermooiste..tot nu toe. Het begon al dat wij als gids een vietnamese man van in de 30 hadden en laat hij geadopteerd zijn door nederlandse ouders uit Dongen. Dus vanaf dat moment noemde hij ons Familie from Holland.

We hebben in totaal 3 verschillende boten gezeten. Eerst een boot met banken erin daarna in een kano en dat was zo prachtig..het leek wel een film..weerskanten van het rivier had je ernorme palmen..zo geweldig en mooi..ik leek niet uitgekeken van al dat moois..en daarna een speedboot.

De toer naar de Mekong Delta voor 1 dag lijken bijna op elkaar..het verschil is misschien een ander eiland en andere activiteiten..gisteren waren we op een eiland waar ik nog niet ben geweest My Tho..en daar lieten ze ons zien hoe zij voorzien worden van honing..en wat zij met honing nog meer deden. Ze hebben zelfs een honingproduct voor je gezicht..maar ja..als dat jou bevalt en nog meer wilt..wat dannnnn

Daarna kwam het allermooiste..ze lieten ons een Boa Constrictor zien..zo groot..wooohhhh..en op de tafel lag spullen van allerlein slangenleer..wat wij ook kennen  natuurlijk zoals een portemonnee..riem enzzzz Daarna vroeg de man wie de slang even wilde dragen..en Henk stond meteen vooraan..jajajajaj..dat wilde hij wel..maar hij kreeg niet 1 maar 2 slangen op zijn nek...hahahahah..dus hij schrok even..maar wel leuk hoorrrrrrrrrrr..

Na de show gingen wij lunchen..heerlijk echt vietnamees eten wederom en we hebben 1 grote gebakken vis besteld..en in de tussentijd stond een vrouw bij ons aan tafel om loempia's te rollen..in rijstpapier..maarrrr daar zat weer koriander in..behalve mary..die alles lust..zeiden we dat zij niet zoveel hoefde te maken..Broer(boer) Henk trok al zijn neus op en ik moest van hem tegen haar zeggen..dat het zowel genoeg was..hahahhahaah Maar tijdens het eten dronk broer(boer) wel 333 want zij hadden geen heineken..en dan moest hij zich wel aanpassen. En mammie genoot volop van haar cocos..ze schraapte het tot op de bodem toe leeg..en wij zeiden..mams het is nu wel op hoor. Wel fijn voor ons dat Mammie heel goed mee kan..alleen soms met het overstappen van boot naar boot..vond Mammie akelig maar verder vindt Mammie het geweldiggg..mooi land zegt Mammie.

Met de kano zijn wij teruggebracht naar de speedboot om vervolgens terug te gaan naar Saigon. De rit duurde 2.45..wel lang eigenlijk maar desalniettemin blijft het mooiiiii...Het was een prachtige dag geworden..toen we terug waren zat Toine al op ons te wachten..op de markt waar wij eerder geweest waren..om daar ons avondeten te nuttigen.

Jammer dat Toine niet meekon..want ik weet zeker dat hij ook ervan genoten zou hebben. Maar we komen hier toch nog terug en dan doe ik het weer dunnentjes over met hem. Voor iedereen die de Mekong voor 1 dag wilt doen is dit een aanrader.

Hari sabtu kemarin kami pergi ke Mekong. Buat aku sudah 3 kali sekarang lihat akan. Tapi tinggal bagus dan aku menikmati sekali sama Ibu dan saudara aku. Kalau booking utk Mekong utk 1 hari ada bedanya tergantung pesan ticketnya dimana. Sekarang aku booking di hotel kami tinggal.

Tour yg ini utk aku yg bagus sekali..kami berjalan sama kapal laut tapi 3 macemnya. Dan aku ingat Toine..sayang dia tdk bisa ikut. Aku tau lain kali kalau kami kembali sini aku kasih lihat dia...akan pasti.

Sini biasa mereka punya makanan banyak di rebus. Dan sayuran dan seafood di guling sama kulit beras..Dan mereka senang makan mie juga seperti di indo..mie macem2..kemarin kami makan mie..pertama mienya mereka goreng di minyak dan habis itu mereka tumis akan sama sayuran dan seafooddd..waaahhh enak sekali

Sebelum kami kemarin makan siang..kami dapat demonstrasi tentang Ular yg besar sekali..Boa..dan mereka cerita kami..bisa bikin apa sama kulitnta..tapi pasti kalian tau juga..aku tdk usah kasih tau..dan habis itu orangnya tanya kami..siapa berani pegang ularnya...Aku punya saudara laki bilang..aku mau..dan dia berdiri dan dapat Ularnya di lehernya dan tiba2 orangnya kasih dia Ular nomor 2 di lehernya lagi..sooo saudara aku Henkie kaget sekali dan kami ketawa sekaliiiii

Besok kami pergi ke pesta nikah dari teman kami yg kerja di hotel kami selalu tinggal. Dia kerja belakan desk dan perempuannya nama Suong..dia undangan kami utk pestanya. Waahhh aku ingin tau bagaimana ya..pesta nikah keliatan bagaimana sini. Aku dapat dengar dari Suong dia tdk tau atau dia tinggal kerja akan tergangtung keluarga laki kasih permissi..akan adat sini begitu..keluarga laki dan mertua perempuan penting sekali..lebih penting dari pada orang tua sendiri..

Sooo besok aku sambungan ceritaan lagi...

Salammmmm dari Twalby dari Saigonnnn

1. mary vreijen:
    18 januari 2009
    hoi mary en familie,
    Wat een mooie foto's en reisverslagen ik weet wel zeker dat jullie een prachtige vakantie hebben.
    geniet er allemaal nog van

groetjes mary vreijsen