6 februari 2008

7 februari 2008 - Nha Trang, Vietnam

Xin Chao,

Chuck Mung Nam Moi

De laatste dag van het jaar in Vietnam, mensen zijn er zo mee bezig, wij hebben op het strand gezeten in de aanloop naar oudjaars avond en nieuwjaars morgen, wij zij 10 uur savonds naar het grote podium gelopen en de plaats waar het vuurwerk werd afgestoken, man die brommers hier, meer brommers dan mensen zou je bijna denken, maar het was een belefenis, twee jaar geleden waren we in Singapore met Chinees nieuwjaar, was toch anders. Maar na een halfuurtje was ook de motor file weer opgelost en liepen we terug naar het hotel, daar werden we ontvangen met wijn en lekkernijen, we kregen zelfs een fles wijn mee naar de kamer, vandaag wordt iedereen hier ook getrakteerd op een wijntje als ze binnen komen. Nieuwjaar heeft  in deze landen een andere betekenis dan  bij ons. Vanmorgen hebben we meegedaan aan een traditie, dat oudere een envelop geven aan jongeren, we hebben de keuken staf en de kamermeisjes allemaal een envelop gegeven, met inhoud, en was zo mooi te zien hoe verrukt ze ermee waren, terwijl ze niet eens wisten hoeveel erin het envelopje zat. Ok morgen naar Ho Chi Minh City.

Sebelum hari kunci tahun 2007..mereka disini sibuk sama segala-gala dan kami istirahat di pantai..menikmati..Dan jam 10 malam kami jalan ke tempat ramai2..disitu jam 12 mereka berkumpul utk lihat kembang api....dan kalian bisa lihat.. keliatan lebih sepeda moto dan manuaia..hihihihih..seperti di jkt ya...Dua tahun lalu kami sama cina new yaers di singapora tapi bedanya besar. Di Singapore lebih mercon dan kembang api...Habis lihat kembang apa kami pulang ke Hotel. Di Hotel kami di undangan utk minum sama orang kerja2 dan bossnya utk minum angur merah dan makan2 jajan. Keliatan tahun baru lain dari tahun baru di Belanda. Ada tradisinya orang tua kasih emplpp sama uang utk anak2. Karena itu tadi pagi kami kasih uang buat orang2 dapur dan bikin bersih kamar2..karena disini anak2 mudah yang kerja2 di dapur dan kamar. Waaaahhh mereka herang dan senang..senang sekali karena mereka punya gaji kecil sekali sebelum tau kami kasih uang berapa. Besok ke Ho Chi Minh City.

1. John en Ellen Broeren:
    7 februari 2008
    Hoi wereldburgers,wat een feest he,is er daar ook zoveel ROOD vuurwerk als hier,en bij het Hotel zien ze jullie nu als Hollandse miljonairs aan zeker.met al die nvelopjes, lief hoor,blij genieten en lachen,liefs JohnEllen