22 januari

22 januari 2008 - Ha Noi, Vietnam

Vandaag gingen we de city tour doen, we werden om 8.15 opgehaald, maar eerst een lekker ontbijtje in het Hotel. Na het ontbijt richting de eerste Tempel, wij hebben er al heel wat gezien maar kijken elke keer weer de ogen uit zoals de mensen het hier beleven. Ook zijn we naar het Mausoleum van Ho Chi Min geweest, zijn lichaam licht daar opgebaard hoewel hij in 1969 is overleden, elk jaar sluit het Mausoleum 3 maanden en het lichaam gaat dan naar Rusland waar het weer helemaal opgeknapt wordt, klink raar maar het is echt waar. Voor we het Mausoleum binnen mochten was er een heuse controle, cameras inleveren geen hoofddeksel, geen shorts, niet gearmd of hand in hand lopen en niet praten en je handen niet in je zakken. Was best indrukwekkend, bewaking was misschien wel groter dan toen hij nog leefde. We zijn bij zijn residentie geweest maar daar heeft hij eigenlijk niet gewoond, hij woonde eenvoudig in een woning naast de residentie, de residentie wordt nu alleen nog gebruikt bij staats bezoeken.

Ook zijn we vandaag bij de tempel van Literatuur geweest, het is de eerste Universiteit van Vietnam, alleen de zonen van goede komaf mochten hier studeren in eerste instantie, later werd het een school voor wiskids. Hier werd de leer van Confusion verkondigd, betekende onder andere dat de vrouwen niets te vertellen hadden en naar de mannen moesten luisteren, Alby werd er Confuus van hahahahahah.

Daarna zijn we naar het museum van Ethnology geweest, we kwamen er achter dat er in Vietnam 54 verschillende volkeren leven met binnen elke bevolkingsgroep ook nog eens 5 verschillende talen. We hebben prachtige klederdrachten gezien en een totale impressie van alle bevolkingsgroepen. Daarna een overheerlijke lunch, was werkelijk voortreffelijk. Na de Lunch zijn we naar het grootste meer van Ha Noi geweest, in dit meer leeft nog een joekel van een schildpad, maar we hebben hem niet gezien. We zijn daar ook nog in een tempel geweest en we zijn veel te weten gekomen over Vietnam, onder andere dat ze in de 12e eeuw 3 keer een invasie van de Mongolen hebben afgeslagen. Moeilijk om van dit volk te winnen, daar kwamen de Fransen en de Amerikanen ook achter een paar eeuwen later.

Today we went for a city tour in Ha Noi, but first we had a great breakfast. They bus Pick us up at 8.15 in the worning, we on the way to our first tempel today, we already seen alot of these tempels, but everytime we are impressed bye it again. Also we went to Mausoleum from Ho Chi Min, he died in 1969, bud his body is still to see inside of the Mausoleum, The Mausoleum is closed every year 3 months. While Ho Chi Min's embalmed corpse go's to Russia for maintenance.

Befor we are allowed to enter the Mausoleum we were checked, no camera, no shorts, no hats, no talking no walking hand in hand or hands in your pockets. There are more gards then befor he died i think. After that we see his Residence but he never lived there, he lived simple in a small house beside the residence. The residence is now just used when foreign Presidents are comming to Vietnam.

Also we went to the tempel of Literature, Vietnam's first University was established here in 1076 to educate the sons of mandarins. Later on also the wiskids where allowed to study here. The College was dedicating to Confusius.

After that we went to Museum of Ethnology, we find out in Vietnam lives 54 different people, within every goup 5 different languages. We have a good impression of each group now. after our lunch wich was delicious, we went to the biggets lake of Ha Noi, name Red river, daar was ook de Ngoc Son Temple, it is surrounded bye water and shaded bye trees, it is reached bye the red bridge (the rising sun) There we found out Vietnam was invated between the year 1200-1300 three times bye the Mongool people, but they kicked them out trhee times also, so difficult to win from these Vietnamese people also, the Frenche and the Americans found out a few years later.