Bruiloft in Klungkung

21 januari 2011 - Klungkung, Indonesië

Onze vriendin Agma had ons uit genodigd om de bruiloft van haar broer bij te wonen, nou wisten we dat een Balinese bruiloft bijzonder was dus we gingen er graag naar toe. Afgelopen woensdag zijn we door Agma opgehaald en naar haar familie gegaan, ze wonen eenvoudig maar zijn er wel gelukkig. De voorbereidingen waren in volle gang,overal zaten mensen dingen tedoen, van het maken van sate stokjes tot het maken van Balinese offers. Op de foto's die ik straks hoop te downloaden of uploaden kan je een beetje zien wat er allemaal gebeurt. Agma had een hotel geregeld want in het huisje van haar ouders werd het allemaal een beetje te krap, gelukkig, hotel beter maar. Gisteren was de officiele ceremonie,we zijn er de hele dag bijgeweest, was wel een hele zit, veel wachten. Het gaat anders dan bij ons, afgesproken tijden kunnen zomaar een uurtje later beginnen (Indonesiaaaaaaaaaaaa)

De kado's die ze meestal geven en dus het bruidspaar ontvangen, zijn doorgaans , stof voor kebaya,  sarong, suiker,koffie en thee, wij gaven een envelop die ik overigens ook van andere gezien heb. Dan zijn het kado's van buiten de familie, die geven meestal geld. Alby vertelde Ayu I(de bruid) hoe het bij ons gaat, eigenlijk had zij dat ook liever maar tja..traditie verander je niet zomaar.

Ayu was al 4 maanden in verwachting..dus het geld kon ze goed gebruiken om babyspulletjes aan te schaffen. Je leert op zo'n dag veel over de tradities in Bali. Zo is het geregeld wanneer de zoon trouwt dat hij en zijn vrouw bij zijn ouders in mag wonen maar mag ook op zichzelf mag wonen. Een dochter die trouwt moet het huis uit en mag bij haar schoonouders of op zichzelf wonen. Maar mag nooit ook al heeft zij het moeilijk terug gaan naar haar ouderlijk huis. Alleen als er iets te vieren is mag zij bij haar ouders slapen. En de zonen krijgen het erfrecht..dochters krijgen niets.

Onze vriendin Agma komt uit een kaste Agung d.w.z. dat de zoon nooit met een lagere kaste mag trouwen..want dan wordt hij onterft. De vrouw van met wie hij trouwt mag van een lagere kaste zijn want dat stijgt zij in rang. Op de bruiloft werden ook kinderen zeg maar gedoopt, de holy man was er toch, dus dat was mooi meegenomen. Alleen de holy man van hun kaste mag de bruiloft sluiten. Nou dit was het weer uit een zonnig Bali,  groeten dari Twalby